کد مطلب:34063
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:19
با اين كه قيامت را نديده ايم چگونه در مورد آن صحبت مي كنيم ؟
سلامتي ، سعادت و مقدمتا بايد بگوييم ما در باب خيلي از مسايل سخن مي گوييم كه آنها را مشاهده نكرده ايم و با ابزار حسي به شناختشان نايل نشده ايم ، حتي مساله خداشناسي كه مهم تر و اصلي تر از مساله فرجام شناسي و قيامت است از جمله مسايلي است كه ما بدون رويت حسي خداوند، درباره آن گفت و گو مي كنيم . بر اين اساس آيا اين همه مباحث پيرامون خدا بيهوده و لغو است ؟ اما در پاسخ به پرسش شما بايد بگوييم كه اگر شناخت تنها در شناخت حسي و ابزار شناخت تنها در ابزار حسي محدود و منحصر بود مي توانستيم بگوييم كه چون ما قيامت را به ابزار حسي نديده ايم سخن از چند و چون و اثبات و كم و كيف آن لغو است و اصلاقيامت يك توهم باطل و ساخته خيال است . اما در مباحث معرفت شناسي اثبات شده است كه معرفت تنها در حس و ابزار حسي منحصر نيست بلكه ما معرفت حضوري و رويت قلبي و همچنين معرفت عقلي و ذهني نيز داريم كه با ابزار خود ما را به مسايلي فراحسي و فراطبيعي رهنمون مي سازد .مساله قيامت را مي توان در قالب براهين عقلي اثبات كرد و از اين رو به معرفت آن نايل شد و مي توان با سلوك عملي حجاب ها را كنار زد و با چشم دل و قلب آن را يافت . همچنين مي توان در باب قيامت با مراجعه به كلمات انبيا و ايمه و بالاتر قرآن كه حقانيت آن توسط ادله عقلي به اثبات رسيده است و ما به آن معرفت عقلاني داريم ، به شناخت مسايل جزيي و مراحل و مراتب عالم آخرت نايل آمد هر چند آن مسايل جزيي اش را با ابزار حسي مشاهده نكرده باشيم. ;
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.